ایجاد بهترین شرایط کاری

شرایط ایجاد بهترین فضای کاری

Christian-Jarrett - بهترین فضای کاری

Christian-Jarrett

مقاله توسط: Dr. Christian Jarrett

یک دفتر کار کامل باید دارای شرایطی مانند: سقف بلند، رنگ های زیاد در محیط، مبلمان مناسب و ترجیحا گرد و گیاهان باشد.

طراحی و استفاده از لوازم و وسایل و تجهیزات مناسب در فضاهای کاری مهترین اصل در عملکرد و خلاقیت پرسنل به شمار میرود زیرا ما بیشتر عمر خود را در محیط کار خود میگذرانیم که فضاهای نامناسب محیط کار میتواند اثرات و عواقب جدی روحی و روانی را برای پرسنل هر سازمان به ارمغان بیاورد.

در طراحی و ساخت هر فضای کاری و دفتر کار باید نگاهی زیرک به نوع کار و مد روز و انتخاب رنگ و مساحت فضا داشت که میتوان از کارشناسان مجرب یا مجلات مرتبط با دکوراسیون و طراحی و ساخت فضاهای داخلی کمک گرفت.

با توجه به تحقیقات علمی و روانشناختی صورت گرفته در مراکز معتبر با استفاده از مراحل و شرایط ساده میتوان بهترین و بالاترین بهره وری و بهبود عملکرد پرسنل در سازمان را ایجاد کرد:

چگونگی تصمیم گیری در مورد طراحی و سازماندهی فضای کار میتواند یک اثر توانمندسازی شده با بهبود بهره وری در ارتباط بشمار رود.

گریک نایت، مدیر اجرایی و مشاور هویت محیط کار در یک مطالعه با الکس هاسلام بر روی ۴۷ دفتر کاری در لندن به این نتیجه دست یافتند کارگرانی که دارای دفاتر کوچک و دارای گل و گیاهان بودند تا ۳۲ درصد راضی تر و روحیه بهتری در کار خود داشتند و روابط بهتری با کارفرمای خود برقرار کرده بودند و تعهد و تلاش گروهی آنان نیز افزایش یافته بود.

اگر شما مدیر یک دفتر یا شرکت هستید باید این را بدانید که کارکنان با ورود به یک محیط مناسب رقبت بیشتری برای انجام کار خواهند داشت. در بسیاری از شرکت ها کارکنان با هزینه خود اقدام به تزیین و خرید لوازم برای میز و محیط کار خود میکنند که این باعث افزایش خلاقیت و رشد بهره وری این افراد میشود.

مبلمان گرد انتخاب کنید و آنها را عاقلانه در کنار هم قرار دهید:

اگر شما به لوکس بودن محیط خود اهمیت میدهید، حتما در طراحی دفترکار خود مبلمان مناسبی که داری لبه های گرد و منحنی است بجای تیز استفاده کنید. این انتخاب به شما و اطرافیان احساس مثبت را القا میکند.

در یک مطالعه علمی و تحقیقاتی در سال ۲۰۱۱ از صدها دانشجوی دوره لیسانس با استفاده از تصاویر مبلمان و فضاهای داخلی به این نتیجه رسیدند که اکثر این افراد محیط های گرد را زیباتر و شیک تر از محیط های دیگر دانسته اند و بیشترین امتیاز را به این نوع طراحی ها داده اند.

در ضمن این تضاد بین لبه های گرد با لبه های تیز اثبات شده است و شاه آرتور اعتقاد داشت که نشستن در محیط های دارای خطوط گرد باعث ایجاد صمیمیت و افزایش راندمان فکری جمعی میشود در حالی که نشستن یا قرار گرفتن در محیطهای دارای خطوط مستقیم باعث ایجاد احساس فردیت میشود.

استفاده از رنگ، نور و فضا

انتخاب رنگ درست و نورپردازی مناسب در دفتر کار یکی از ساده ترین راه هایی است که میتوانید راندمان و عملکرد افراد را افزایش دهید.

استفاده از رنگ های مختلف و سطوح نور میتواند اثرات روانی متفاوتی را ایجاد کند.

بعنوان مثال تحقیقات نشان داده است که قرارگرفتن در معرض نورهای آبی و سبز باعث افزایش عملکرد در کارهای مربوط به ایده پردازی های نو دارد در حالی که رنگ قرمز با عملکردی بهتر مناسب برای انجام کارهایی که به جزئیات بیشتر احتیاج دارد.

مطالعه دیگری نشان داده است که محیط های دارای نورکم باعث پرورش خلاقیت و جذب ایده های خلاقانه میشود و احساس آزادی بیشتری را به فرد القاء میکند. از سوی دیگر محیط های پر نور و روشن تر منجر به القای حس تفکر تحلیلی و ارزیابی در افراد میشود.

موسسه ای تحقیقاتی در این زمینه اعلام کرد که ارتفاع سقف اثرات مهمی را ایجاد میکند با این مضمون که سقف های بلندتر احساس آزادی بیشتری را منتقل میکند و میتواند مشترکات بین اشیاء و مفاهیم بین آنها را بیشتر نمایان کند.

استفاده از پنجره و گیاهان

تحقیقات نشان داده است که وجود گیاهان در دفتراداری، دارای طیف وسیعی از مزایای اثربخش از جمله کمک به دیگران ، .افزایش  فعالیت ها و کاهش سطح استرس میشود. همچنین شواهدی وجود دارد که گیاهان می توانند میزان آلودگی را دفاتر کاهش دهند.

یکی دیگر از ویژگی های دفترکار خوب، وجود پنجره با چشم اندازی حداقل طبیعی است. زیرا نگاه به طبیعت ، درختان، کوه ، دریاچه و . . .باعث ایجاد حس بهتر و ترمیم استرس های کاذب خواهد شد.

مزایای یک میز شلوغ

انیشتین معتقد است: «اگر فردی دارای یک میز به هم ریخته است، این نشانه ای از یک ذهن به هم ریخته خواهد بود، و پس از آن، یک میز خالی قطعا نشانه است”

Kathleen Vohs و همکارانش در دانشگاه مینه سوتا، نشان داده اند که افراد در یک اتاق شلوغ و بهم ریخته، دارای افکار تخیلی و منحصربفردتری نسبت به افراد موجوددر یک اتاق خالی و دارای میز مرتب هستند.

یکی دیگر از مزایای پنهان میز و اتاق های شلوغ، اینست که اغلب برای پیدا کردن چیزهایی که به دنبال آن هستید بدلیل عدم وجود سیستم بایگانی مناسب، ممکن است دچار پیچیدگی هایی شوید که باعث پیدایش ایده هایی جدید در شما گردد.

نظرتان را بنویسید . . .

لطفا اطلاعات را بصورت کامل و صحیح وارد کنید.