اهمیت رنگ در محیط کار

Udo Schliemann مدیر خلاق در ENTRO معتقد است استفاده ماهرانه از رنگ ها میتواند شرایط را در محیط کار بهبود ببخشد.

در سال های اخیر پژوهش های علمی محققان، اثرات و استفاده بیشتر و آگاهانه تر از رنگ ها را معنا بخشیده است.

یکی از مهارت های اصلی یک طراح، بحث در مورد طیف های رنگ است که همیشه در حال تحول است. رنگ در حال حاضر یک مزیت بزرگ برای بهبود شرایط افراد از نظر روانشناسان و محققان میباشد. توصیف فرکانسهای متفاوت نور از طریق طبقه بندی ما آنها انجام میشود مانند قرمز، زرد، یا سبز.

 مشاهدات ما از رنگ های مختلف ناشی از ترکیب منحصر به فرد رنگ ها کنار هم است و این یکی از بزرگ ترین معجزاتی است که ما میتوانیم جهان پیرامون خود را درک کنیم.

اغلب ما نمی دانیم که رنگ ها چگونه افکار و تعاملات ما را روزانه تحت تاثیر قرار میدهند. ما در مورد رنگ ها فکر می کنیم فقط هنگام لباس پوشیدن، یا ایستادن پشت چراغ های ترافیکی به کمک ما می آیند. خاطرات ما با رنگ پر شده است، و ما می دانیم برخی از بزرگترین مارک ها و برندهای دنیا از طریق رنگ مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار داده اند.

رنگ ها برای انتخاب در محیط های اطراف ما ساخته شده اند، البته با آگاهی نه با اولویت های شخصی.

بعضی از رنگ های خاص میتوانند افراد را برای رسیدن به شادی، افزایش بهره وری و حتی سلامت فیزیکی یاری کنند. با این حال نباید کنار رنگ ها ترکیب نور را فراموش کرد زیرا این دو کنار هم میتوانند محیطی بی نقص و ایده آل را برای افراد فراهم کنند.

انتخاب رنگ مناسب

تئوری ها و نظریات مختلفی در خصوص اثربخشی رنگ ها وجود دارد. برای مثال:

رنگ زرد میتواند احساس خوش بینی، گرما، خلاقیت و جذابیت را بهمراه داشته باشد.

اما عناصری از قبیل سایه در رنگ ها ، شفاف یا تیره بودن رنگ ها میتواند درک صحیح آن را تغییر دهد. به همین دلیل همکاری بین طراحان داخلی، طراحان گرافیک و معماران کنارهم میتواند در طراحی دکوراسیون نقش بسیار مهم و بسزائی داشته باشد.

روش دیگر اینست که از رنگ های مکمل استفاده شود اما باید به این نکته توجه داشت که نباید رنگ ها، تاثیرات هم را از بین ببرند.

برای نمونه در بیمارستان ها و برای اتاق بیماران معمولا باید از رنگ سبز استفاده شود. زیرا رنگ سبز مکمل رنگ قرمز است و برای کاهش خستگی چشم میشود که این نکته مهمی است به این دلیل که پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستان چون با خون و تجهیزات پزشکی سروکار دارند و همیشه در حال آماده باش و مشغول بکار هستند ، رنگ سبز میتواند به آنها استراحت بصری دهد و آرامش آنها را فراهم کند.

ایجاد حس ارتباط در افراد

شناخت همه مردم در درک رنگ ها، متفاوت از یکدیگراست، برای مثال، در یک شهر به عنوان مثال تورنتو، بسیاری از مردم از فرهنگ استفاده از رنگ های غنی تر آزادانه تر در برنامه های روزمره استقاده میکنند.

ماهیت برندهای تجاری

رنگ ها نیز توانایی بالایی برای اتصال مردم به یک برند سازمانی را دارند و رنگ ها نمایان گر چشم انداز ، ایده ها، احساسات هر سازمان است. بسیاری از شرکت ها و سازمان ها میلیاردها دلار هزینه میکنند تا مخاطبان موردنیاز خود را بدست آورند اما اغلب آنها فراموش میکنند برای بیرونی شدن باید ابتدا درونی بود (به این معنا که ابتدا باید محبوبیت را ازمحیط کار و کارمندان خود شروع کرد تا به محبوبیت بیرونی دست پیدا کرد).

محیط و فضای داخلی هر برند یا سازمان بعنوان یک آیتم فیزیکی به صورت بصری قابل رویت است در وحله اول میتواند ماهیت تجاری یک برند را مشخص کند.

استفاده از رنگ در نام تجاری و استفاده حتی از یک رنگ میتواند بسیار ساده و محافظه کارانه باشد. بسیاری از شرکت های پیشرو از یک رنگ استفاده کردند زیرا ترکیب رنگ ها نمیتواند نمایانگر منحصربفرد بودن باشد.

همیشه استفاده از رنگ در جهات مختلف میتواند ضامن برند و انعکاس بهتر تعهد خود باشد. با استفاده از رنگ و الهام از چشم انداز شرکت، حس برتر بودن را به مردم منتقل کرد، هر طبقه رنگ خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد، و میتوان با استفاده از درجه بندی رنگ ها برای مثال در قسمت شمالی ( استفاده از سایه روشن تر) ودر قسمت  جنوبی ( استفاده از سایه تیره تر ) در ساختمان و محیط استفاده کرد.

رنگ عمیقا در زندگی ما ریشه دوانده است، و نگرش ما از جهان را قرار تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده است. فقط یک بار ، یک انتخاب مناسب میتواند به عنوان یک ابزار برای اتصال کارکنان به نام تجاری سازمانی اهمیت پیدا کند و آنها را برای درک بهتر کار یاری رساند. رنگ همچنین می تواند در محل کار تجربه و خلاقیت را بهبود بخشد، انرژی مثبت ، کاهش سطح استرس، و بهتر کردن خلق و خوی را تقویت نماید. برای رسیدن به این اهداف، بسیار مهم است که به درک چگونگی ارتباط بین رنگ های مختلف و همچنین ارتباط عناصر با یکدیگر مانند روشنایی، منسوجات و الگوهای این چنینی آگاهی داشت.

نظرتان را بنویسید . . .

لطفا اطلاعات را بصورت کامل و صحیح وارد کنید.