28 مه

طراحی ساختمان جدید آدیداس

Adidas Home Of Sport / ABD architects

آرشیتکت: گروه معماری ABD architects

موقعیت:روسیه، مسکو

مساحت:۲۰.۰۰۰ متر مربع

زمان اجراء: ۲۰۱۶

مجری:show lightnet

از طرف معمار: فعالیت های اصلی برند آدیداس در حوزه ورزشی میباشد. ساختمان جدید آدیداس به مساحت ۲۰هزار مترمربع در جوار پارک کرلیت اسکای هیلز قرار دارد. ۳ طبقه از ۶ طبقه ساختمان به دفتر خانه، دو طبقه به مراکز تناسب اندام و طبقه آخر به عنوان آکادمی آدیداس می تعلق دارد.طرح شرکت ABD architects  به عنوان طرحی چالش برانگیز بود؛ از آن نظر که طراحیمی بایست شامل مجموعه از فضاهایی با عملکردها و اهداف مختلف، که در مجموع دارای سازماندهی واحدی، برای بازدید کنندگان می باشند و به راحتی برای بازدید کنندگان درک و فهم شوند.ازطرفی دیگر طرح آدیداس می بایست به عنوان یک شرکت جذاب و پویا می بود و موضوع تغییر زندگی از طریق ورزش را برای کارکنان و بازدید کنندگان الهام می نمود.در زمانی که طراحان در حال توسعه کانسپت خود بودند از طرف دیگر نیز با آرم و نشان آدیداس نیز آشنا شدند.این آشنایی منجر به شد که از رنگ های سیاه و سفید در کنار رنگ های روشن برای ترکیب بندی ها استفاده شود.استفاده از رنگ های نارنجی، سبز و آبی در هر کدام از طبقات به صورت جداگانه موجب شد که هر کدام از طبقات از یکدیگر متمایز شوند و حال وهوای خاصی نیز داشته باشند.

طراحان سعی نمودند که درطرحی داخلی از آرم و نشان آدیداس ایده گرفته و آن را انعکاس دهند.برای هر کدام ازطبقات فضاهای سفیدی به عنوان ملاقات در نظر گرفته شده است.اتاق های جلسات هر کدام از زوایای مختلف و به رنگ های سیاه وسفید طوری در طبقات قرار گرفته اند که کاملا نظرها را به خود جلب نمایند.

در زمان طراحی معماران همچنین به دنبال بازتاب این موضوع که تمرکز شرکت آدیداس بر روی یک سبک زندگی پویا و فعال و در عین حال عشق به ورزش باشد.این کانسپت منجر به این شد که در بین طبقات مسیر هایی برای حرکت اسکوتر در نظر گرفته شد.هر کسی می تواند با اسکوتر در هر منطقه ازدفتر حرکت کند.در طبقه مرکزی هر کدام از فعالیت ها با رنگ مشخصی تعیین شده است: اتاق های جلسات کوچک و بزرگ، مبلمان برای جلسات غیر رسمی و فضایی برای سرو قهوه.

در بخشی از ایستگاه های کار صندلی های در جداره دیوار های خارجی با نمایش پانارومایی از شهر مسکو قرار گرفته است.

علاوه بر محل های کاری ثابت، فضاهای کاری موقتی نیز با استفاده از صندلی های ارگونومیک ایجاد شده است.

آکادمی آدیداس فضایی منحصر بفرد برای پروژه های جدید خود در نظر گرفته است که به عنوان سمبلی برای جای دادن ورزش در زندگی روزمره در جهت بهبود کیفیت زندگی.آدیداس یک تیم از مربیان حرفه ای جمع آوری کرده که به مردم برای شناسایی توانمندی های خود کمک می کند و همچنین زمانی را برای فعالیت های ورزشی تعیین نموده است.آکادمی شامل تاق های پذیرایی، تعدادی کلاس و سالن های سخنرانی که به وسیله پارتیشن از یکدیگر جدا شده اند همچنین برای آماده کردن غذا مناسب و سالم آشپزخانه ای در نظر گرفته شده است.

        

28 مه

ایجاد بهترین شرایط کاری

شرایط ایجاد بهترین فضای کاری

Christian-Jarrett - بهترین فضای کاری

Christian-Jarrett

مقاله توسط: Dr. Christian Jarrett

یک دفتر کار کامل باید دارای شرایطی مانند: سقف بلند، رنگ های زیاد در محیط، مبلمان مناسب و ترجیحا گرد و گیاهان باشد.

طراحی و استفاده از لوازم و وسایل و تجهیزات مناسب در فضاهای کاری مهترین اصل در عملکرد و خلاقیت پرسنل به شمار میرود زیرا ما بیشتر عمر خود را در محیط کار خود میگذرانیم که فضاهای نامناسب محیط کار میتواند اثرات و عواقب جدی روحی و روانی را برای پرسنل هر سازمان به ارمغان بیاورد.

در طراحی و ساخت هر فضای کاری و دفتر کار باید نگاهی زیرک به نوع کار و مد روز و انتخاب رنگ و مساحت فضا داشت که میتوان از کارشناسان مجرب یا مجلات مرتبط با دکوراسیون و طراحی و ساخت فضاهای داخلی کمک گرفت.

با توجه به تحقیقات علمی و روانشناختی صورت گرفته در مراکز معتبر با استفاده از مراحل و شرایط ساده میتوان بهترین و بالاترین بهره وری و بهبود عملکرد پرسنل در سازمان را ایجاد کرد:

چگونگی تصمیم گیری در مورد طراحی و سازماندهی فضای کار میتواند یک اثر توانمندسازی شده با بهبود بهره وری در ارتباط بشمار رود.

گریک نایت، مدیر اجرایی و مشاور هویت محیط کار در یک مطالعه با الکس هاسلام بر روی ۴۷ دفتر کاری در لندن به این نتیجه دست یافتند کارگرانی که دارای دفاتر کوچک و دارای گل و گیاهان بودند تا ۳۲ درصد راضی تر و روحیه بهتری در کار خود داشتند و روابط بهتری با کارفرمای خود برقرار کرده بودند و تعهد و تلاش گروهی آنان نیز افزایش یافته بود.

اگر شما مدیر یک دفتر یا شرکت هستید باید این را بدانید که کارکنان با ورود به یک محیط مناسب رقبت بیشتری برای انجام کار خواهند داشت. در بسیاری از شرکت ها کارکنان با هزینه خود اقدام به تزیین و خرید لوازم برای میز و محیط کار خود میکنند که این باعث افزایش خلاقیت و رشد بهره وری این افراد میشود.

مبلمان گرد انتخاب کنید و آنها را عاقلانه در کنار هم قرار دهید:

اگر شما به لوکس بودن محیط خود اهمیت میدهید، حتما در طراحی دفترکار خود مبلمان مناسبی که داری لبه های گرد و منحنی است بجای تیز استفاده کنید. این انتخاب به شما و اطرافیان احساس مثبت را القا میکند.

در یک مطالعه علمی و تحقیقاتی در سال ۲۰۱۱ از صدها دانشجوی دوره لیسانس با استفاده از تصاویر مبلمان و فضاهای داخلی به این نتیجه رسیدند که اکثر این افراد محیط های گرد را زیباتر و شیک تر از محیط های دیگر دانسته اند و بیشترین امتیاز را به این نوع طراحی ها داده اند.

در ضمن این تضاد بین لبه های گرد با لبه های تیز اثبات شده است و شاه آرتور اعتقاد داشت که نشستن در محیط های دارای خطوط گرد باعث ایجاد صمیمیت و افزایش راندمان فکری جمعی میشود در حالی که نشستن یا قرار گرفتن در محیطهای دارای خطوط مستقیم باعث ایجاد احساس فردیت میشود.

استفاده از رنگ، نور و فضا

انتخاب رنگ درست و نورپردازی مناسب در دفتر کار یکی از ساده ترین راه هایی است که میتوانید راندمان و عملکرد افراد را افزایش دهید.

استفاده از رنگ های مختلف و سطوح نور میتواند اثرات روانی متفاوتی را ایجاد کند.

بعنوان مثال تحقیقات نشان داده است که قرارگرفتن در معرض نورهای آبی و سبز باعث افزایش عملکرد در کارهای مربوط به ایده پردازی های نو دارد در حالی که رنگ قرمز با عملکردی بهتر مناسب برای انجام کارهایی که به جزئیات بیشتر احتیاج دارد.

مطالعه دیگری نشان داده است که محیط های دارای نورکم باعث پرورش خلاقیت و جذب ایده های خلاقانه میشود و احساس آزادی بیشتری را به فرد القاء میکند. از سوی دیگر محیط های پر نور و روشن تر منجر به القای حس تفکر تحلیلی و ارزیابی در افراد میشود.

موسسه ای تحقیقاتی در این زمینه اعلام کرد که ارتفاع سقف اثرات مهمی را ایجاد میکند با این مضمون که سقف های بلندتر احساس آزادی بیشتری را منتقل میکند و میتواند مشترکات بین اشیاء و مفاهیم بین آنها را بیشتر نمایان کند.

استفاده از پنجره و گیاهان

تحقیقات نشان داده است که وجود گیاهان در دفتراداری، دارای طیف وسیعی از مزایای اثربخش از جمله کمک به دیگران ، .افزایش  فعالیت ها و کاهش سطح استرس میشود. همچنین شواهدی وجود دارد که گیاهان می توانند میزان آلودگی را دفاتر کاهش دهند.

یکی دیگر از ویژگی های دفترکار خوب، وجود پنجره با چشم اندازی حداقل طبیعی است. زیرا نگاه به طبیعت ، درختان، کوه ، دریاچه و . . .باعث ایجاد حس بهتر و ترمیم استرس های کاذب خواهد شد.

مزایای یک میز شلوغ

انیشتین معتقد است: «اگر فردی دارای یک میز به هم ریخته است، این نشانه ای از یک ذهن به هم ریخته خواهد بود، و پس از آن، یک میز خالی قطعا نشانه است”

Kathleen Vohs و همکارانش در دانشگاه مینه سوتا، نشان داده اند که افراد در یک اتاق شلوغ و بهم ریخته، دارای افکار تخیلی و منحصربفردتری نسبت به افراد موجوددر یک اتاق خالی و دارای میز مرتب هستند.

یکی دیگر از مزایای پنهان میز و اتاق های شلوغ، اینست که اغلب برای پیدا کردن چیزهایی که به دنبال آن هستید بدلیل عدم وجود سیستم بایگانی مناسب، ممکن است دچار پیچیدگی هایی شوید که باعث پیدایش ایده هایی جدید در شما گردد.

28 مه

اهمیت رنگ در محیط کار

Udo Schliemann مدیر خلاق در ENTRO معتقد است استفاده ماهرانه از رنگ ها میتواند شرایط را در محیط کار بهبود ببخشد.

در سال های اخیر پژوهش های علمی محققان، اثرات و استفاده بیشتر و آگاهانه تر از رنگ ها را معنا بخشیده است.

یکی از مهارت های اصلی یک طراح، بحث در مورد طیف های رنگ است که همیشه در حال تحول است. رنگ در حال حاضر یک مزیت بزرگ برای بهبود شرایط افراد از نظر روانشناسان و محققان میباشد. توصیف فرکانسهای متفاوت نور از طریق طبقه بندی ما آنها انجام میشود مانند قرمز، زرد، یا سبز.

 مشاهدات ما از رنگ های مختلف ناشی از ترکیب منحصر به فرد رنگ ها کنار هم است و این یکی از بزرگ ترین معجزاتی است که ما میتوانیم جهان پیرامون خود را درک کنیم.

اغلب ما نمی دانیم که رنگ ها چگونه افکار و تعاملات ما را روزانه تحت تاثیر قرار میدهند. ما در مورد رنگ ها فکر می کنیم فقط هنگام لباس پوشیدن، یا ایستادن پشت چراغ های ترافیکی به کمک ما می آیند. خاطرات ما با رنگ پر شده است، و ما می دانیم برخی از بزرگترین مارک ها و برندهای دنیا از طریق رنگ مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار داده اند.

رنگ ها برای انتخاب در محیط های اطراف ما ساخته شده اند، البته با آگاهی نه با اولویت های شخصی.

بعضی از رنگ های خاص میتوانند افراد را برای رسیدن به شادی، افزایش بهره وری و حتی سلامت فیزیکی یاری کنند. با این حال نباید کنار رنگ ها ترکیب نور را فراموش کرد زیرا این دو کنار هم میتوانند محیطی بی نقص و ایده آل را برای افراد فراهم کنند.

انتخاب رنگ مناسب

تئوری ها و نظریات مختلفی در خصوص اثربخشی رنگ ها وجود دارد. برای مثال:

رنگ زرد میتواند احساس خوش بینی، گرما، خلاقیت و جذابیت را بهمراه داشته باشد.

اما عناصری از قبیل سایه در رنگ ها ، شفاف یا تیره بودن رنگ ها میتواند درک صحیح آن را تغییر دهد. به همین دلیل همکاری بین طراحان داخلی، طراحان گرافیک و معماران کنارهم میتواند در طراحی دکوراسیون نقش بسیار مهم و بسزائی داشته باشد.

روش دیگر اینست که از رنگ های مکمل استفاده شود اما باید به این نکته توجه داشت که نباید رنگ ها، تاثیرات هم را از بین ببرند.

برای نمونه در بیمارستان ها و برای اتاق بیماران معمولا باید از رنگ سبز استفاده شود. زیرا رنگ سبز مکمل رنگ قرمز است و برای کاهش خستگی چشم میشود که این نکته مهمی است به این دلیل که پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستان چون با خون و تجهیزات پزشکی سروکار دارند و همیشه در حال آماده باش و مشغول بکار هستند ، رنگ سبز میتواند به آنها استراحت بصری دهد و آرامش آنها را فراهم کند.

ایجاد حس ارتباط در افراد

شناخت همه مردم در درک رنگ ها، متفاوت از یکدیگراست، برای مثال، در یک شهر به عنوان مثال تورنتو، بسیاری از مردم از فرهنگ استفاده از رنگ های غنی تر آزادانه تر در برنامه های روزمره استقاده میکنند.

ماهیت برندهای تجاری

رنگ ها نیز توانایی بالایی برای اتصال مردم به یک برند سازمانی را دارند و رنگ ها نمایان گر چشم انداز ، ایده ها، احساسات هر سازمان است. بسیاری از شرکت ها و سازمان ها میلیاردها دلار هزینه میکنند تا مخاطبان موردنیاز خود را بدست آورند اما اغلب آنها فراموش میکنند برای بیرونی شدن باید ابتدا درونی بود (به این معنا که ابتدا باید محبوبیت را ازمحیط کار و کارمندان خود شروع کرد تا به محبوبیت بیرونی دست پیدا کرد).

محیط و فضای داخلی هر برند یا سازمان بعنوان یک آیتم فیزیکی به صورت بصری قابل رویت است در وحله اول میتواند ماهیت تجاری یک برند را مشخص کند.

استفاده از رنگ در نام تجاری و استفاده حتی از یک رنگ میتواند بسیار ساده و محافظه کارانه باشد. بسیاری از شرکت های پیشرو از یک رنگ استفاده کردند زیرا ترکیب رنگ ها نمیتواند نمایانگر منحصربفرد بودن باشد.

همیشه استفاده از رنگ در جهات مختلف میتواند ضامن برند و انعکاس بهتر تعهد خود باشد. با استفاده از رنگ و الهام از چشم انداز شرکت، حس برتر بودن را به مردم منتقل کرد، هر طبقه رنگ خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد، و میتوان با استفاده از درجه بندی رنگ ها برای مثال در قسمت شمالی ( استفاده از سایه روشن تر) ودر قسمت  جنوبی ( استفاده از سایه تیره تر ) در ساختمان و محیط استفاده کرد.

رنگ عمیقا در زندگی ما ریشه دوانده است، و نگرش ما از جهان را قرار تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده است. فقط یک بار ، یک انتخاب مناسب میتواند به عنوان یک ابزار برای اتصال کارکنان به نام تجاری سازمانی اهمیت پیدا کند و آنها را برای درک بهتر کار یاری رساند. رنگ همچنین می تواند در محل کار تجربه و خلاقیت را بهبود بخشد، انرژی مثبت ، کاهش سطح استرس، و بهتر کردن خلق و خوی را تقویت نماید. برای رسیدن به این اهداف، بسیار مهم است که به درک چگونگی ارتباط بین رنگ های مختلف و همچنین ارتباط عناصر با یکدیگر مانند روشنایی، منسوجات و الگوهای این چنینی آگاهی داشت.